IKEGAMI TAKEO

ITA

1989
- Laurea - Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo

1991
- Specializzazione -  Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo

2008
- Docente presso la Tokai University Suwa High School Art, Kanagawa

2013
- Premio d’argento  alla National Ink Painting Competition

- Primo Premioi alla 9° Biennale Nakasatsunai Kitanodaichi

2014
- Primo premio  - Byoudouin Omotesando Art Works Competition

2015

- Primo Premio - 7 ° Seison Maeda Memorial Award

2016
- Riceve il Gran Premio  Morikazu Kumagai  -11° edizione

ENG

1989
-  Degree - Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo.

1991
-  Specializes at Tokyo National University of Fine Arts and Music, Tokyo

2008
- Professor at Tokai University Suwa High School Art, Kanagawa

2013
-  Silver award at National Ink Painting Competition
- First Prize at  9° Nakasatsunai Kitanodaichi Biennal

2014
- Highest award at Byoudouin Omotesando Art Works Competition.

2015
- Grand Prize at  7th Seison Maeda Memorial Award

2016
- Grand Prize at 11th Morikazu Kumagai Award.

ITA

Le opere di Ikegami nascono dalla casualità che le forme di un getto di inchiostro di china su un foglio di carta ‘occidentale’ assumono. La struttura, la conformazione, i lineamenti di queste ‘macchie’ ispirano l’artista , che li collega a delle figure ‘reali’ in una visione che poi realizza completando con maestria e tecnica sopraffina il nucleo iniziale. Un processo originale che può essere letto in chiave metafisica: all’ accidentalità incontrollata del nostro essere diamo forma e vita con il nostro agire, - o psicoanalitica: l’ inconscio che dà forma al nostro io attraverso la capacità di comprendere, completare e dare senso alla struttura profonda del suo linguaggio. Ma quello che colpisce non è tanto il vitalismo di tale processo ma la poetica che l’ impasto trasmette e la ricerca del suo equilibrio formale, in un’oscillazione continua tra l’ esplosività del gesto e il suo controllo, tra azione e riflessione. L’ artista usa un’ antica tecnica giapponese , ‘Tarashikomi’, che risale al V-VI secolo e in sintesi consiste nel porre un secondo strato di pittura prima che il primo strato sia asciutto così creando degli effetti di compenetrazione con esiti che anche storicamente gli artisti hanno diversamente modulato. Ikegami, quando non utilizza il colore, usa spesso foglie d’argento per dare maggiore espressività alle sue opere. Tra quelle qui esposte con le immagini stranianti della corsa dello struzzo in diverse fasi segnalo ‘On your marks’ , con l’ animale in una parodica posa di un atleta al nastro di partenza, e ‘Finish line’ , mentre ‘taglia’ quello di arrivo in una spasmodica tensione dinamica : entrambe intrise di vitale ironia e grande sapienza di segno. Nel pensiero medievale ogni oggetto, ogni animale era considerato come la figurazione di qualcosa che gli corrispondeva su un piano più elevato che diventava così il suo simbolo; il simbolismo era universale e il pensare una continua scoperta di significati nascosti; gli animali qui raffigurati da Ikegami con una sorprendente sapienza anatomica rimandano forse alla complessa simbologia che pervade la cultura giapponese. Colpisce anche lo studio ricercato dell’anatomia animale.

ENG

Ikegami’s work is born from the randomness that the shapes of a jet of Indian ink assumes on a sheet of “western” paper. The structure, conformation and features of these “stains” inspire the artist, who connects them with “real” figures within a vision that he later actualizes by completing the initial nucleus with mastery and refined technique. An original process that can be interpreted from a metaphysical perspective: through our acts we give shape and life to the uncontrolled fortuity of our being. Or from a psychoanalytical point of view: the unconscious gives shape to our “I” through the ability of understanding, contemplating and giving meaning to the profound structure of its language. However, what strikes the most isn’t the vitality of the process, but rather the poetics that the mixture transmits and the research for its formal balance, in a continuous oscillation between the explosiveness of the gesture and its control, between action and reflection. The artist uses a Japanese technique called “Tarashikomi”, which goes back to the 5th – 6th century, and it consists basically in placing a second layer of paint before the first layer dries, this way creating permeation effects, creating results that artists have differently modulated through history. When not using color, Ikegami often uses silver leaves in order to give greater expressivity to his work. Among his work here exhibited, I must point out “On Your Marks” that shows the alienating images of an ostrich running in different phases, and the parodic image of the animal in the position of an athlete at the starting line of a race, and “Finish Line”, which shows the animal as it crosses the finish line with spasmodic dynamic tension: both works are full of irony and great drawing wisdom. In Medieval thought every object and animal were considered as the representation of something corresponding to them on a higher level, which in this way became their symbol; symbolism was universal and thinking was an incessant discovery of hidden meanings; the animals illustrated by Ikegami, with amazing anatomical knowledge, probably refer to the complex symbolism that pervades Japanese culture. The careful research on animal anatomy is also striking.